Boxer Morava historik v VCC ČR
Jsme klub veteránů.
Boxer Morava historik v VCC ČR
Jsme klub veteránů.
BMW R 12 1940
Historie:
Motocykly BMW jsou symbolem německé motocyklové výroby. Prosluly řadou nekonvenčních řešení, geniálních myšlenek uvedených do praxe, spolehlivostí, solidností a kvalitou. Tento trend si motocykly BMW drží dodnes. Včetně legendárního dvouválcového boxeru.
Popis:
V roce 1935 představuje mnichovská firma nový typ. Jde o BMW R 12. Jeho pohon obstarával motor klasické bavorácké koncepce. Dvouválcový boxer s rozvodem SV. Jeho obsah byl 745 ccm. Přičemž vrtání i zdvih byly totožné - 78 mm. Při kompresním poměru 5,2 : 1 dával výkon 18 koní při 3400 ot. / min. při použití 1 kusu karburátoru. Pokud byly použity karburátory dva, byl výkon 20 koní / 4000 ot./ min. Byly použity karburátory zn. Amal 6 / 406 SP případně Amal 6/ 407 SP. Motor byl chlazený vzduchem.
Rám motocyklu byl vylisován z oceli a elektricky posvařován. Přední kolo mělo tehdy novinku, patent BMW. Teleskopicky odpruženou přední vidlici s vnitřním hydraulicky tlumeným pístem s možností nastavení tvrdosti a hloubky propružení. Tato vidlice byla používána až do 70. let, kdy byla nahrazena moderním systémem používaným dodnes. Zadní kolo R12 bylo uloženo pevně, tedy bez odpružení a bez tlumiče. Výkon motoru byl přenášen přes suchou kotoučovou spojku na čtyřstupňovou převodovku. Odtud kardanem k rozvodovce zadního kola. Ta byla trojího typu. Solový motocykl civilního provedení v poměru 4,07 (14 : 57), pro armádu 4,75 (12 : 57) a pro připojení sajdkáry 5,18 (11 : 57). S těmito poměry dosahoval motocykl rychlosti 125 km / hod, 100 km a 85 km/h.
Brzdy byl mechanické, bubnové na zadní i přední kolo. Pneumatiky měly rozměr 3,50 x 19. Předepsaný tlak byl 1,4 at na přední kolo a 1,5 at na kolo zadní. Palivová nádrž měla obsah 14 litrů. Spotřeba byla uváděna 4,4 l / 100 km pro civilní verzi, 5,5 l pro armádu a 6,5 l pro motocykl s postranním vozíkem.
Tyto stroje byly původně v počtu asi 20 tisíc vyráběny pro civilní sektor,. dalších zhruba 10 tisíc bylo speciálně postaveno pro armádu. S vypuknutím války byla většina motocyklů zrekrutována a používána k plnění vojenských úkolů. Původní černá barva civilních strojů byla počátkem války nahrazena šedou. Od roku 1944 byly přeživší stroje opatřovány typickou pískovou barvou charakteristickou pro stroje německé armády z tohoto období (touto barvou byly kamuflovány německé jednotky v Africe už od roku 1941). Motocykly vybavené přívěsným vozíkem mohly být dodatečně vyzbrojeny kulometem MG 34 nebo MG 42. Výroba R 12 končí v roce 1941 v počtu zhruba 36 tisíc vyrobených motocyklů.
V současnosti jsou motocykly R 12 vyhledávané jak sběrateli historických motocyklů, tak vyznavači militárií.Bohužel, často se setkávám se stroji, které byly vyrobeny v bývalém SSSR a které svou konstrukcí vycházely z předválečných BMW. Bývají hůře či lépe namaskovány na R 12. Zejména při bojových ukázkách se tyto hrůzy objevují velice často. Motocykly ruské výroby i se znakem BMW na nádrži. Toto je naprosto nepřípustné. Ještě horší situace může nastat při prodeji takového stroje. Pokud se začínající veteranista rozhodne zakoupit předválečné BMW, je tedy potřeba určité opatrnosti a prozřetelnosti. Pro doplnění udávám výrobní čísla motorů a rámů k jednotlivým rokům výroby.
leden 1935 motor 00.501 rám 00.501
leden 1936 motor 04.210 rám 04.705
leden 1937 motor 06.814 rám 06.805
leden 1938 motor 09.952 rám 08.986
leden 1939 motor 14.420 rám 14.013
leden 1940 motor 19.112 rám 19.677
leden 1941 motor 29.780 rám 29.780
prosinec 1941 poslední 37.161 rám 37.161
Zajímavost:
Model R-12 byl prvním sériově vyráběným motocyklem na světě, který byl vybaven přední teleskopickou vidlicí.
Kamufláž:
Tmavě šedá barva( panzer grau), předpisem pro techniku Heer, německých ozbrojených pozemních sil. Tento odstín byl z výroby používán do jara roku 1943.
text: T.K.
technická data a více fotografií tohoto typu vozidla najdete na:
https://www.eurooldtimers.com/cze/galerie-stroj/1395-1935-bmw-r12-.html